AKYn omistajanvaihdoksia käsittelevässä kirjoitussarjassa eri organisaatioiden ja erikoisalojen asiantuntijat avaavat omistajanvaihdoksia omista näkökulmistaan. Minun näkökulmani perustuu 12 erilaiseen omaan toteutuneeseen yritysostoon tai -myyntiin sekä useampaan jostain syystä toteutumatta jääneeseen kauppaan. Jälkimmäisiäkään en kadu. Niidenkin tuottama oppi on ollut toteutuneissa kullanarvoista.

Yrittäjyys on yhä useamman korkeakoulutetun uravaihtoehto. Usein tyhjästä perustaminen koetaan ainoaksi tavaksi aloittaa yritystoiminta. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Ei ole pakko olla founder, voi olla myös jatkaja. Korkeakoulutetullekin yrittäjälle yritysosto voi olla hyvä tapa päästä oman yritystoiminnan alkuun. Liikkuvaan junaan hypätessä pääsee nopeammin vauhtiin ja ostetustakin saa omansa näköisen päivittämällä liikeidean ajan ja itsensä näköiseksi. Nimenkin voi vaihtaa, mutta tee se harkiten, ettet menetä historiaa ja tunnettuutta.

Hyvin usein asiakkaat ovat yrityksen tärkein omaisuus. Omistajanvaihdoksessa on varmistettava niiden säilyminen. Pitkä siirtymäaika voikin olla tarpeen. Näin on eritoten silloin, jos aiempi liiketoiminta on vahvasti henkilöitynyt aiempaan omistajaan. Älä silti pelkää ostoa. Uusi asiantuntijayrittäjä voi olla mahdollisuus myös yrityksen vanhoille asiakkaille ja avata oven uusille. Muista vaan säilyttää riittävästi ja uudistaa vaadittavissa määrin. Lunasta etsikkoaikana uutuusarvoosi liittyvät lupaukset, mutta älä hukkaa vanhoja vahvuuksia.

Asiantuntijayrityksen hinnoittelusta kirjoitetaan myöhemmissä blogeissa. Kokemuksesta sanon, että ostaessa kauppahinta kannattaa osin sitoa tulevaan tuottoon. Hinnoittelu onnistuu ja kauppahinta toteutuu myyjääkin tyydyttävällä tasolla, kun onnistutte yhdessä siirtämään haltuusi ostettavan liiketoiminnan vahvuudet ja vanhat asiakkaat. Varsin usein myyjän hintaodotus on ylimitoitettu. Oikea hinta kuvaa yrityksen arvoa uuden omistajan käsissä. Varo, ettet joudu sanomaan: elämä lyhyt, hinta pitkä.

Myyjän pitää valmistautua myyntiin hyvissä ajoin. Kolme vuotta on sukupolvenvaihdoksissakin lyhyt aika – niin myös yrityskaupoissa. Optimaalista olisi, jos myyjä ja ostaja työskentelisivät yhdessä ainakin osan siirtymäajasta. Myös kollegayrittäjä tai yhteistyökumppani voi olla potentiaalinen ostaja.

Yrityksestä luopuminen on osa talouden luonnollista kiertokulkua. Sitä ei pidä kainostella. Kauppoja ei synny ja kumpaakin harmittaa, jos myyjä ei kehtaa myydä eikä ostaja ostaa.

Muista: et ole yksin. Käytä asiantuntijoita apunasi. Esimerkiksi Uusyrityskeskusten ja Suomen Yrittäjien omistajanvaihdosasiantuntijat ovat käytettävissäsi. Yritysneuvojat kirjaimellisesti muuttavat elämiä.

Yrityskauppaterveisin,

Timo Saranpää
Pj, Akavalaiset yrittäjät